MENU
Srovnání nákladů: je výhodnější nové auto na operák, nebo ojetina za hotové?

Srovnání nákladů: je výhodnější nové auto na operák, nebo ojetina za hotové?

Dvě auta. Jedno nové, jedno ojeté. Po dobu tří let s nimi můžete najezdit 20 tisíc kilometrů za rok. Které si vyberete? Proti sobě jsme postavili:

1) Audi A4 Avant (B8) 2,0 TDI (125 kW) z roku 2011, které má najeto 150 tisíc kilometrů a které se prodává v bazarech zhruba za 350 tisíc korun.

2) Audi A4 Avant (B9) 2,0 TDI (125 kW) z roku 2016, které si jako nové můžete na operativní leasing pořídit za 15 999 Kč/měsíčně.

Pomocí systému JITIS který určuje celkové náklady na vlastnění ojetých automobilů, jsme si u staršího Audi A4 vypočítali náklady na měsíc. Systém nám spočítal, že po zakoupení vozu bude nutné investovat cca 19% jeho hodnoty do údržby a oprav, které neprovedl jeho minulý majitel. Podle kilometrového nájezdu bude nejspíše třeba vyměnit rozvody, brzdové disky, čepy řízení, brzdové destičky a další díly v celkové hodnotě cca 65 tisíc korun. Nepočítáme s prostoji během oprav v servisu, kdy majitel nebude své auto moci používat.

Nyní si spočítáme celkové náklady. Ty lze rozdělit takto: největší podíl si ukrojí náhradní díly, které budeme během provozu potřebovat. Jde o podíl 36,5% (181 tisíc korun), dále pak amortizace, a to celých 30 % z celkových nákladů (149 tisíc korun), 26% z ceny tvoří náklady na provoz a 7,4% (37 tisíc korun) dáme za práci v servisu. Celkem se tedy celkové náklady na ojeté Audi za dobu tří let a nájezdu 60 tisíc kilometrů dostanou na 496 tisíc korun. To představuje měsíční náklady 13 777 Kč, nebo chcete-li 8,27 Kč/kilometr. Zdá se vám to příliš? Podívejte se na detailní rozpis kalkulovaných cen.

Detailní rozpis cen náhradních dílů za běžnou údržbu:

Brzdová kapalina: 690 Kč
Brzdové destičky PN: 3 554 Kč
Brzdové destičky ZN: 2 427 Kč
Seřízení geometrie: 2 405 Kč
Mikrofiltr: 1 870 Kč
Stěrače: 2 587 Kč
Palivový filtr: 1 725 Kč
Převodovkový olej: 1 778 Kč
Vzduchový filtr: 974 Kč
Motorový olej: 5 363 Kč
Olejový filtr: 1 463 Kč
Servis klimatizace: 989 Kč
Práce: 8 496 Kč (při ceně 980 Kč za normohodinu)

Detailní rozpis cen náhradních dílů, které bude třeba vyměnit vzhledem k nájezdu vozu:

Tlumiče PN: 10 122 Kč
Tlumiče ZN: 8 371 Kč
Horní uložení tlumičů PN: 3 832 Kč
Horní uložení tlumičů ZN: 2 119 Kč
Spojka: 19 570 Kč
Vodní pumpa: 5 748 Kč
Tlumič výfuku: 3 550 Kč
Oprava zavěšení kol PN: 29 075 Kč
Ložiska / náboje kol PN: 18 386 Kč
Ložiska / náboje kol ZN: 13 498 Kč
Vstřikovací ventil: 46 543 Kč

Detailní rozpis cen za pneumatiky:

Provoz: 281 Kč
Pneumatiky zimní a letní: 24 000 Kč
Práce: 5 397 Kč

Spotřeba vozu při nájezdu 60 tisíc kilometrů při ceně nafty 27,12 Kč:
106 688 Kč

Povinné ručení: 20 100 Kč
STK: 1881 Kč
Emise: 1881 Kč
Amortizace: 148 997 Kč

Ačkoli se může zdát, že je nákup ojetého vozu lepší volbou, nemusí to platit vždy. V naší kalkulaci jsme nezohlednili možná rizika, která s nákupem ojetého vozu souvisí (stočené kilometry, původ vozu, zamaskovaná havárie, atd…). Nepočítali jsme ani s časem, který strávíte výběrem vhodného vozu, s náklady na dopravu ani s náklady na pozdější prodej vozidla. V kalkulaci nefiguruje havarijní pojištění, které kryje rizika nehody a odcizení. V celkových nákladech není započítána ani zanedbaná údržba ve výši 19% z ceny vozu, kterou jsme zmínili na začátku. To vše jsou náklady, s kterými je nutné u ojetého vozu počítat a které v konečném důsledku ještě zvýší celkové měsíční náklady na tento ojetý vůz. Pokud bychom však počítali s původními měsíčními náklady na měsíc ve výši 13777 Kč a srovnali je s nabídkou operativního leasingu nové Audi A4, vychází nám rozdíl 2222 Kč/měsíc ve prospěch ojetiny.

Za tento rozdíl dostáváte v rámci full service operativního leasingu tyto služby platné po celou dobu nájmu:
Asistenční službu, garanční prohlídky, havarijní pojištění, komplexní servis a údržba vozidla všetně běžného opotřebení, připojištění čelního skla, připojištění obvodových skel, pneumatiky a jejich výměnu, pojištění proti krádeži, povinné ručení, poplatek za rádio, silniční daň.

Celkem je rozdíl mezi celkovými náklady ojetého vozu a platbou operativního leasingu 80 tisíc korun. Sami si tedy můžeme vyhodnotit, zda nás tato částka bude motivovat ke koupi ojetiny, nebo k pronájmu nového vozu, přičemž se nabízí možnost finanční hotovost určenou na nákup ojetého vozu v mezidobí investičně zhodnotit.