MENU
Operativní leasing - na co si dát pozor?

Operativní leasing - na co si dát pozor?

Pořídit si nový automobil bez nutnosti mít na začátku nemalý obnos a ještě se přitom nestarat o servis nebo zimní pneumatiky? Mít každé dva roky nové auto? To zní docela lákavě. Jak na to a nekrást?

Jednou z cest je pořídit si automobil na operativní leasing (OL). Zatímco dříve byly přednosti této formy pořízení automobilu vyhrazené jen firmám a podnikatelům, poslední dva roky už mají tuto možnost i běžní zákazníci. Jako první nabídla operativní leasing pro fyzické osoby Škoda Auto, a to ve spolupráci se společností Volkswagen Financial Service (dříve ŠkoFIN). Později se k ní připojili další automobilky jako Audi, BMW, Fiat, Ford, Mercedes-Benz, Opel, koncern PSA, Seat nebo Volkswagen.

Auto není vaše
Už kdysi někdo prohlásil, že nejlepší auto je takové, které nevlastníte. A právě na tomto principu funguje operativní leasing. Automobil totiž na rozdíl od klasického finančního leasingu nezískáváte do svého vlastnictví, ale jenom si ho půjčíte na určitou dobu a na konci smlouvy ho zase vrátíte. To je hlavní rozdíl proti klasickému a u nás stále ještě známějšímu finančnímu leasingu, u něhož se po uplynutí smlouvy stáváte majitelem vozu. V případě OL totiž vlastní automobil po celou dobu leasingová společnost, která je uvedena v technickém průkazu.

Na začátku nepotřebujete ani korunu
Pořízení vozu formou operativního leasingu s sebou nese řadu výhod. V prvé řadě nepotřebujete mít na začátku žádnou větší hotovost. To je velký rozdíl proti klasickému úvěru nebo finančnímu leasingu, kde musíte na začátku složit zálohu, tzv. akontaci. Podle její výše i doby splácení se pak odvíjí měsíční splátka. V případě operativního leasingu ale nic takového skládat nemusíte, nicméně počítejte s tím, že si prodejce ověří vaši bonitu. Podobně jako u běžného úvěru musíte prokázat pravidelný příjem. Poté už jenom podle délky smlouvy, který se nejčastěji pohybuje mezi 24 a 36 měsíci, platíte měsíčně pevně stanovenou cenu.

Dva základní typy
Podobně jako u firemní klientely má i běžná fyzická osoba možnost si u většiny značek vybrat ze dvou typů operativního leasingu. A to buď jen základní pronájem, nebo full service leasing, které se liší úrovní služeb obsažené ve splátce. V prvním případě obsahuje splátka obvykle pouze samotný pronájem a povinné ručení, resp. havarijní pojištění. Pokud zvolíte variantu full service, v ceně splátky máte kromě výše uvedeného předplacen pravidelný servis a sadu zimních pneumatik i s přezutím (někdy i uskladněním plášťů). U stejného automobilu činí rozdíl v měsíční splátce zhruba tisíc korun.

Tak úplně bez starostí to není
Z toho, že uživatel není majitelem vozu, ale jen jeho provozovatelem, vyplývají i určité povinnosti. V prvé řadě se musíte k vozu chovat ohleduplně. Například u programu Škoda Bez starostí dostane každý k vozu tzv. manuál řidiče, kde najde veškeré informace nejen o tom, jak se chovat v případě nehody či odcizení, ale také jaká poškození vozu jsou akceptovatelná a jaká už ne. Tyto věci vycházejí z dlouholetých zkušeností s firemní klientelou, kde právě míra poškození a opotřebení vozu bývá na konci smlouvy často předmětem sporů a dalších vícenákladů. Rozhodně této pasáži věnujte velkou pozornost a ptejte se i na zdánlivé maličkosti. Předejdete tak nepříjemnostem při vrácení vozu po ukončení smlouvy.

Pozor na kilometry
Dalším rozdílem proti firemnímu operativnímu leasingu bývá i délka smlouvy a celkový povolený kilometrový nájezd. Většina značek má totiž pro fyzické osoby smlouvu omezenou na dva roky, maximálně tři roky. Například Mercedes-Benz nabízí i více v závislosti na individuální dohodě. Dalším omezením je povolený kilometrový proběh, jenž se u značek obvykle pohybuje kolem 20 000 km za rok. Tato hranice vychází z předpokladu, že běžný člověk nenajezdí s autem tolik kilometrů jako firemní klientela. Nejčastější délka smlouvy je na dva roky s nájezdem 40 000 km.
Pokud to náhodou, jak se říká, přešvihnete, v rámci finančního vyrovnání se na konci platí sankce za přejeté (někdy dokonce i nedojeté) kilometry. Vyšším nájezdem totiž snížíte zůstatkovou hodnotu vozu, než na jakou byla kalkulována splátka na začátku smlouvy. Sazba se přejeté kilometry pohybuje od 1,20 až po 1,80 Kč/km. Většina značek (ale i leasingové firmy) obvykle tolerují určité překročení, obvykle kolem 2000 až 3000 km.

Ber, nebo nech být
U některých automobilek můžete narazit na modelové omezení, tedy že si nemůžete vybrat libovolný vůz z nabídky automobilky. Automobilky mají obvykle předpřipravené kalkulace na podle jejich názoru nejoblíbenější kombinace karoserie, motoru a výbavy. Zapomeňte tak na možnost si vybavit auto podle svých představ. To se týká především koncernových vozů, pro něž zajišťuje operativní leasing společnost Volkswagen Financial Service. Zákazník si může obvykle zvolit pouze barvu, a to často jenom metalickou. Na žádné omezení naopak nenarazíte u Mercedesu-Benz.

Občas musíte počkat
Zatímco některé značky mají vozy nabízené na operativní leasing na skladě, takže s autem můžete začít jezdit krátce po podpisu smlouvy, například koncernové značky zadávají vybrané vozy do výroby. V takovém případě si na ně musíte počkat jako když si ho koupíte na úvěr nebo za hotové.

Pozor na značku
Na závěr jedna maličkost. Pokud se rozhodnete pořídit si auto na operativní leasing, i když si ho vyberete v Ostravě, bude mít registrační značku podle sídla leasingové firmy. A to bývá většinou v Praze…